Magtanvendelse
Foto og grafik: Jesper Knudsen
DLF: Nye ordensregler hjælper ikke lærerne
Danmarks Lærerforening oplever fortsat ikke, at der er klare regler for lærernes mulighed for at gribe fysisk ind for at forhindre en farlig situation eller sikre, at undervisningen kan gennemføres.
”Der mangler konkrete eksempler i vejledningen på, hvordan
og hvornår lærernes må og skal gribe ind i forhold til elever, der er i
opposition”.
Sådan står der i de første linjer i Danmarks Lærerforenings officielle
høringssvar til regeringens udkast til en ny ordensbekendtgørelse og den tilhørende vejledning. Lærernes
fagforening konkluderer da også med det samme, at regeringens udspil ikke giver
lærerne ”de handlemuligheder, der er behov for” og peger på, at de norske lærere
i sommer fik nye regler for magtanvendelse, som danskerne med fordel kunne lade
sig inspirere af.
Høringssvaret er forskellige interessenters mulighed for at
komme med deres besyv til den politiske beslutningsproces, og i dokumentet
bliver regeringens udspil fra september gennemgået paragraf for paragraf.
Lærerforeningen har en del indvendinger, men investerer langt
flest ord på særligt to punkter, som de også har peget på tidligere.
DLF: Ud med ’magtanvendelse’ og ind med ’fysisk indgriben’
Det ene punkt handler om begrebet fysisk guidning, som Danmarks
Lærerforening i en længere periode har arbejdet på at få introduceret i
folkeskolens regelsæt.
Begrebet stammer fra den såkaldte voksenansvarslov og beskriver den fysiske
berøring, som en voksen kan være nødsaget til at gøre brug af, når der for eksempel
er ved at opstå en konflikt mellem to børn. I dag kan fysisk berøring for
nemt blive tolket som magtanvendelse, som kun må tages i brug, hvor elever er
til skade for sig selv eller andre, og det efterlader både ringe muligheder
for at gribe forebyggende ind i konflikter, og en risiko for, at læreren kan
blive anklaget for unødig magtanvendelse, mener foreningen.
Danmarks Lærerforening havde gerne set, at fysisk guidning havde været
med i selve ordensbekendtgørelsen, men skriver i høringssvaret, at de
forventer, at det bliver skrevet ind i folkeskoleloven, når den skal revideres
til næste år.
DLF benytter desuden anledningen til at komme med et forslag
til revisionen af folkeskoleloven.
”Samtidig bør ordet 'magtanvendelse' ændres i
folkeskoleloven til 'fysisk indgriben'. Ordet 'magtanvendelse' hører ikke
hjemme i folkeskolen. 'Fysisk indgriben' beskriver den omsorg og
ansvarlighed, som lærerne viser, når de f.eks. forhindrer en farlig situation
eller sørger for, at undervisningen kan gennemføres”, står der.
Ønsker forbud mod video uden samtykke
Lærerforeningen opfordrer også til, at det skrives
tydeligt ind i bekendtgørelsen, at digitale krænkelser begået mod både elever
og lærere vil være en overtrædelse af skolens ordensregler.
Og foreningen foreslår, at det simpelthen står, at man ikke må lyd- eller videooptage hinanden på danske skoler
uden samtykke.
”Så undgås mange sager om grænseoverskridende digital adfærd”, står
der.
Og hvis ikke politikerne på Christiansborg vil gå med til
dette, forslår Lærerforeningen et alternativ.
”Alternativt skal det skrives ind i bekendtgørelsen, at det
skal være obligatorisk, at regler for digital adfærd på skolen skal fremgå
tydeligt af skolens ordensregler, og at reglerne skal være vedtaget af
skolebestyrelsen, således at skolebestyrelsen er med til at formulere reglerne
og dermed tager ejerskab for reglerne om digital adfærd”.