Explainer
Fotocollage: Harold M. Lambert/Getty Images, Adobe Stock
Strammere ordensregler skydes ned
Skolens organisationer har givet deres besyv til den politiske beslutningsproces omkring en ny ordensbekendtgørelse for folkeskolen - og de er ikke begejstrede.
Hvordan bliver mere eftersidning modtaget?
Den klassiske eftersidning skal bruges mere, hvis det står til regeringen, som vil åbne op for, at elever kan sættes til at rydde op, gøre rent eller lignende i forbindelse med eftersidning. Men eftersidning er en straf, der hører fortiden til, argumenterer en række organisationer i deres høringssvar til de ændringer af bekendtgørelse om fremme af god orden i folkeskolen og tilhørende vejledning, som regeringen har fremsat.
Danske Skoleelever beskriver eftersidning som et forældet afregningssystem, hvor straf benyttes i stedet for dialog. Skolelederforeningen kalder det et levn fra en tid, hvor skyld og skam blev pålagt eleverne, og skriver ligesom Skole og Forældre, at muligheden for at give eftersidning helt bør fjernes.
Hvad skete der med den fysiske guidning?
Danmarks Lærerforening (DLF) og Skolelederforeningen er skuffede over, at begrebet fysisk guidning ikke er med i den nye ordensbekendtgørelse. DLF konstaterer i sit høringssvar direkte, at regeringens udspil ikke giver lærerne ”de handlemuligheder, der er behov for”.
I dag kan fysisk berøring for nemt blive tolket som magtanvendelse, som kun må tages i brug, hvor elever er til skade for sig selv eller andre, og det efterlader både ringe muligheder for at gribe forebyggende ind i konflikter og en risiko for, at læreren kan blive anklaget for unødig magtanvendelse, mener DLF.
Hvor meget ansvar skal lægges på forældrene?
I vejledningen til ordensreglerne er forældrenes ansvar for deres børns adfærd blevet tydeligere. Her er det nye, at forældre kan blive pålagt forskellige ”pligter” såsom at følge deres barn i skole eller deltage i møder om barnets opførsel. Den del er Skolelederforeningen tilfreds med. Men regeringen vil også straffe forældre, som ikke lever op til påbuddet, ved at tage børneydelsen fra dem. Det er en økonomisk straf, som både Skolelederforeningen og Skole og Forældre er dybt kritiske over for:
”Vi har en bekymring for, hvorvidt det at straffe forældre økonomisk kan ramme en gruppe af forældre, som i forvejen befinder sig i komplekse vanskeligheder og har svært ved at skabe gode opvækstvilkår for deres børn og unge”, skriver Skolelederforeningen i sit høringssvar.