Mette Frederiksen: Lærerne skal have deres autoritet igen
Statsministeren havde stort fokus på folkeskolen i sin tale til Folketingets åbning. Her fortalte hun, at hun vil have friheden og autoriteten tilbage til lærerne. Og at regeringen præsenterer et skoleudspil i næste uge.
Drop de fleste fælles mål, og giv lærerne respekten og
autoriteten tilbage.
Annonce:
Det var centrale budskaber, da statsminister Mette Frederiksens (S) tirsdag åbnede Folketinget.
Talen var en forsmag på regeringens længe ventede folkeskoleudspil om, som statsministeren afslørede kommer i næste uge.
I sin talte brugte Mette Frederiksen længe på at tale om autoritet og
respekten for landets folkeskolelærere.
”Da jeg var barn, var min mor og fars involvering i skolen
begrænset til et forældremøde i ny og næ. Og en kontaktbog med beskeder som
’Mette var syg i går’. Fordi de stolede på mig, og især på lærerne”, sagde
Mette Frederiksen fra talerstolen.
Annonce:
Hun spurgte retorisk, om forældre giver deres børn for meget
ret og ”misforstået omsorg”.
”Siger vi: ’Det var også synd, at det og det skete. Jeg
skriver lige til din lærer og får hende til at gøre noget ved det’”?
”Selvfølgelig skal man reagere, hvis man opdager, at noget
er helt grelt. Hvis ens barn mistrives. Men vi må ikke i misforstået omsorg
fratage læreren rollen som den voksne, der bestemmer i klassen”, sagde
statsministeren.
"Det gør indtryk på mig, når en ung lærer kan fortælle til en avis, at hun ikke har lyst til at tjekke Aula. For som hun skriver: ’Hvilken besked er nu tjekket ind i min indbakke? Hvad spørger forældrene nu om?’ Og vi forældre spørger læreren om meget".
Drop 9 ud af 10 fælles mål
Lærerne skal have mere frihed til at undervise, som de vurderer bedst for deres elever, lød det i statsministerens tale. Det skal blandt andet ske ved markant
at slanke de nuværende fælles mål.
Både statsministeren og undervisningsministeren har
flere gange været ude og sige netop det, men i talen i dag blev statsministeren
altså helt konkret, og fortalte, at ni ud af ti fælles mål skal fjernes, altså
cirka 3.800.
Annonce:
"Det svarer til, at vi dropper mere end 3.800 bindende og vejledende mål. Vi
skal sætte folkeskolen fri", lød det fra Mette Frederiksen.
”I stedet for at styre skolen ned i mindste detalje, så skal
vi turde at give klasseværelset tilbage til den lærer, der rent faktisk er
uddannet til det”.
Som eksempel pegede statsministeren på, at der bare i idræts-faget er 250 fælles mål.
”Eleven kan vurdere idrætskulturelle normer, værdier og
relationer i et samfundsmæssigt perspektiv”,
Annonce:
”Helt ærligt. Er det fordi, der her i salen måske er en overrepræsentation af os, som blev valgt sidst, når der skulle spilles fodbold? At vi i stedet har proppet teori og alt for abstrakte begreber ind i idrætstimerne? ”, lød det fra statsministeren til stor morskab for den fyldte folketingssal.
Helt kort: Det sagde statsministeren om folkeskolen i åbningstalen
Regeringen vil droppe ni ud af ti fælles mål, så lærerne får mere frihed
Det er "fristende" at afskaffe Aula for at give lærerne fred og autoritet
Afgangsprøverne skal være mere praktiske
'Mesterlære': Elever - især de skoletrætte - skal kunne komme i virksomhedspraktik et par dage om ugen
De fagligt svageste elever skal i intensive læringsforløb for at styrke dem i dansk og matematik
Med frihed kommer kommer krav
Statsministeren havde dog ikke lutter tillid til lærerne i
sin tale.
"Med større frihed følger også højere forventninger og
krav til jer lærere", kom det fra Mette Frederksen, som nævnte, at ikke alle lærere lykkes
med at sætte rammerne og skære igennem i klasseværelset.
”Siden 1970’erne har I lærere bevæget jer væk fra katederet
og ud i klassen. Godt. For afstanden mellem læreren og eleven var alt for stor.
Men den kan også blive for lille”.
Det er fristende at afskaffe Aula
Netop afstanden mellem lærerne på den ene side og forældre
og elever på den anden side, var et gennemgående tema i statsministerens tale.
Hun kritiserede platformen Aula og forældrenes trang til at
bestemme og påvirke deres børns skolegang.
”For oveni de beskeder vi forældre sender til skolen. Ja,
der skal læreren så også orientere os om, hvad klassen har lavet i den sidste
uge. Hvad de skal på mandag, at skolebøger skal pakkes ind, hvilket jo ikke er
noget nyt. Og husk i øvrigt at kæmme for lus”.
”Det er på den ene side fint, at man kan orientere sig i,
hvad ens børn har lavet i skolen. Men vi bliver da nødt til at forholde os til
at den tid, der går med at dokumentere og sende referater til os forældre. Den
tid kan så ikke bruges på at forberede undervisningen. Eller til at være sammen
med børnene”, lød det fra statsministeren, der nåede sin konklusion:
”Derfor er det også fristende bare at afskaffe Aula. Og
selvfølgelig kan og skal vi diskutere, om det er klogt, at vi for år tilbage
tog initiativ til den platform”, sagde hun.
Omkring 7.000 elever går ud af folkeskolen uden at kunne læse
og regne ordentligt, lød det fra statsministeren på talerstolen. Og det er ikke
godt nok.
”Selvom vi i dag bruger flere penge end nogensinde før per
elev i den danske folkeskole. Så er vi som samfund endnu ikke lykkedes med at
vende den udvikling”, sagde Mette Frederiksen.
Hun løftede igen sløret for regeringens planer om intensive
læringsforløb, hvor de fagligt svageste elever skal have perioder ude af den
almindelige klasse, hvor de intensivt lærer dansk og matematik på små hold.
”For det her handler ikke om, at nogle bare skal droppe
bøgerne og kun bruge deres hænder. At nogle er praktiske, mens andre er kloge. Det
er forkert. Det er falskt. Det handler om noget så banalt som, at vi lærer
forskelligt”, forklarede hun.
Statsministeren luftede også planen om mere praktiske afgangsprøver og ’mesterlære’, altså
at de elever, som lærer bedst gennem praksisfaglighed, skal have bedre mulighed
for at bruge en eller to dage om ugen i en virksomhed.
”Hvor du kan arbejde med helt konkrete opgaver. Opleve, at
du kan noget og få styrket selvtilliden, identiteten og troen på fremtiden. Måske
giver det dig mere lyst til også at lære det, du mangler i dansk og matematik”.