Inspiration
Bør vi forhekse danskfaget på en frugtbar måde? Spørger Thomas Roed Heiden.
Illustration: Gettyimages/Aleutie.
Et forhekset danskfag: Pludselig springer heksen ud af billedbogen
Lad os invitere sære, kunstbaserede og uforudsigelige begivenheder ind i litteraturundervisningen. De udfordrer elevernes forståelser af ”banale ting og sager”, skriver Thomas Roed Heiden.
På en
folkeskole i Danmark har eleverne i 1. klasse fået besøg af en eventyrsoldat. Soldaten
er sprunget ud af billedbogen ’Besat’, og han vil gerne læse bogen højt for
eleverne i et litteraturforløb i dansk.
Bogen er en
kompleks fortælling om heksen, der bliver holdt fanget inde i billedbogen
sammen med sin onde hekse-kat. Men undervejs går noget galt, både med
billedbogen og litteraturundervisningen. Heksen springer nemlig pludselig ud af
bogen og besætter eventyrsoldaten, som selv begynder at forvandle sig til en
heks. Så eleverne må hjælpe eventyrsoldaten til at blive sig selv igen.
Det gør de over
to dage. Både ved at forvandle sig til hekse-spioner, konstruere hekse-fælder
og opføre dramatiske hekse-tableauer. Hele forløbet ender med masser af hyl,
skrig, dans, gråd, latter, fryd og nye ideer, hvor eventyrsoldaten kaster
heksen op som grønt slim og fanger hende i et syltetøjsglas, og hvor eleverne
putter heksen i hekse-huls-fængslet nede i jorden, mens de opfinder nye og
særligt grimme bandeord.
Del gode ideer
Vil
du bidrage til Folkeskolens inspirationsunivers?
Så
send en mail med dit indlæg til inspiration@folkeskolen.dk
Medsend
gerne et billede af dig selv, som vi må bruge.
Hvad var
det lige, der skete?
Ved at arbejde
med sådanne kreative, kunstbaserede og såkaldt ”praktisk-musiske” aktiviteter i
sin litteraturundervisning kan man åbne op for nye tilgange til billedbøger i
danskfaget. I virkeligheden er eventyrsoldaten klassens dansk- og dramalærer, der er
lærer-i-rolle som både soldat og heks. Det handler om særlige og uforudsigelige
begivenheder i danskfaget og litteraturundervisningen, hvor billedbogen som
kunstform griber eleverne og læreren gennem sin sanselighed. Den animerer
litteraturundervisningen og engagerer alt og alle omkring sig i forhold til sig
selv.
Teoretisk kan
dette forstås med det posthumane begreb tekst-som-begivenhed, som jeg definerer
som en tekst, der engagerer alt og alle omkring sig i forhold til sig selv som
sansning. Teksten ”gør” selv noget som en særlig hændelse i tid og rum, og den
er på en gang ”virkelig” og stoflig og samtidig ”uvirkelig” og fiktiv. Billedbogen
som kunstnerisk tekst kan altså godt i sig selv ”forhekse” forstået i
betydningen at gribe, forstyrre og engagere eleverne og læreren på
uforudsigelige og sanselige måder.
At se
verden på nye måder
Hvad kan man
som elev i 1. klasse få ud af at opleve en billedbog som en sanselig og
kunstbaseret tekst-som-begivenhed? Mit svar er, at det at lade billedbogens fiktive figurer springe ud af bogen og
ind i den virkelige verden, og det at gøre noget kropsligt, kreativt,
improviseret og uforudsigeligt i samspil med de andre elever, læreren og
billedbogen, bevirker, at der sker noget med elevernes forudfattede forståelser
af ”banale ting og sager” i verden. De oplever og erfarer måske ”noget”, som de
ellers ikke ville lægge mærke til. Jeg har valgt at kalde dette ”noget” for æstetiske
erfaringer – en særlig sanselig kapacitet for eleverne og læreren til at
bevæge sig kropsligt og sanseligt ind og ud af billedbogens fiktion og tage
noget særligt, uforudsigeligt og sanseligt med derfra, der kan transformeres
til nye refleksioner og ideer.
Det var det,
som skete med eleverne og læreren-i-rolle, da de oplevede hekse-billedbogen. De
gjorde sig æstetiske erfaringer og fik mulighed for at indleve sig i alle de ”sære
ting og sager”, som bliver til i et sådant uforudsigeligt møde med fiktion. Man kunne spørge, om sådanne sære, kunstbaserede og uforudsigelige begivenheder
med fordel kunne fylde mere i indskolingens litteraturundervisning og dermed forhekse
danskfaget på en frugtbar måde?
Du kan læse mere her.