Debat

Svaret ligger ikke i at vælge et format over et andet, men i at anerkende begge formaters plads i skolen, skriver CFU og BFU i et fælles debatindlæg.

Organisationer: Drop polariseringen mellem digitale og analoge læremidler

Kedsomhed præger klasselokalet. For at engagere eleverne bør fokus være på kvalitet og variation i undervisningen – ikke på fravalg af enten digitale eller analoge formater.

Offentliggjort Sidst opdateret

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.

Næsten hver femte elev på mellemtrinnet og i udskolingen keder sig tit i skolen. Det er tankevækkende tal fra en undersøgelse af Tænketanken Mandag Morgen og LEGO Fonden. Endnu flere elever oplever ikke, at undervisningen handler om ting og emner, de synes er interessante. 

Det er ikke bare en udfordring for eleverne selv – det afspejler også et mere grundlæggende problem i måden, vi debatterer læremidler.

Desværre er debatten ofte fastlåst i en unødvendig polarisering mellem digitale og analoge læremidler. Det er en diskussion, der skygger for det egentlige spørgsmål: Hvordan sikrer vi, at læremidler engagerer og motiverer eleverne?

Svaret ligger ikke i at vælge et format over et andet, men i at anerkende begge formaters plads i skolen.

Brug det bedste fra begge verdener

Ifølge en undersøgelse udført af Norstat på vegne af Danske Undervisningsforlag udtrykker cirka otte ud af ti lærere vigtigheden af at have et godt udvalg af både analoge og digitale læremidler. Lærerne oplever, at vekselvirkning mellem digitale og analoge læremidler skaber rammerne for en bedre undervisning.

Digitale læremidler kan f.eks. fremme differentiering, individuel tilpasning og give viden om elevernes niveau og engagement gennem dataindsamling, mens analoge læremidler kan give større sanselighed og fællesskab. Ved at kombinere det bedste fra begge verdener fremmes en varieret, situationsbestemt og individuelt tilpasset undervisning, som er nøglen til at motivere eleverne.

En gave, der bør være større

Det, der virkelig betyder noget, er det enkelte læremiddels kvalitet, relevans og brugervenlighed i undervisningen, og ikke mindst hvordan læremidlerne tilgås. Det anbefales bl.a. at blande talt og skrevet tekst, billeder og lyd på en varieret måde, så sanserne arbejder sammen.

Puljen på 540 millioner til bøger, i folkemunde kaldet ”Boggaven”, der udmøntes fra Folkeskolens Kvalitetsprogram og træder i kraft 1. august, er en fantastisk mulighed for at styrke læselysten og give lærere adgang til efterspurgte bøger – det skal vi ikke tage for givet.

Men gaven kunne med fordel udvides, så den også rummede flere typer læremidler. God undervisning bygger på variation – børn lærer forskelligt, og derfor bør vi tænke bredere end bøger: også praksisnære materialer, konkrete redskaber og digitale løsninger har en vigtig plads i undervisningen.

Ved at have adgang til et bredt udvalg af læremidler kan lærerne tilpasse undervisningen til de konkrete situationer i klasselokalet ud fra centrale spørgsmål som ”Understøtter læremidlet læringsmålene?“, ”Tilbyder det variation og dynamik i undervisningen?” og ”Er det fleksibelt og let at bruge?“

Polariseringen mellem digitale og analoge læremidler skaber ikke værdi – tværtimod har begge deres berettigelse i undervisningen.

Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk