Debat
Svaret ligger ikke i at vælge et format over et andet, men i at anerkende begge formaters plads i skolen, skriver CFU og BFU i et fælles debatindlæg.
Foto: privat
Organisationer: Drop polariseringen mellem digitale og analoge læremidler
Kedsomhed præger klasselokalet. For at engagere eleverne bør fokus være på kvalitet og variation i undervisningen – ikke på fravalg af enten digitale eller analoge formater.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Næsten
hver femte elev på mellemtrinnet og i udskolingen keder sig tit i skolen. Det
er tankevækkende tal fra en undersøgelse af Tænketanken Mandag
Morgen og LEGO Fonden. Endnu flere elever oplever ikke, at undervisningen
handler om ting og emner, de synes er interessante.
Det er ikke bare en udfordring for eleverne selv
– det afspejler også et mere grundlæggende problem i måden, vi debatterer læremidler.
Desværre er debatten ofte fastlåst i en
unødvendig polarisering mellem digitale og analoge læremidler. Det er en
diskussion, der skygger for det egentlige spørgsmål: Hvordan sikrer vi, at
læremidler engagerer og motiverer eleverne?
Svaret ligger ikke i at vælge et format over et
andet, men i at anerkende begge formaters plads i skolen.
Brug
det bedste fra begge verdener
Ifølge en undersøgelse udført af Norstat på vegne af Danske Undervisningsforlag udtrykker cirka otte
ud af ti lærere vigtigheden af at have et godt udvalg af både analoge og
digitale læremidler. Lærerne oplever, at vekselvirkning mellem
digitale og analoge læremidler skaber rammerne for en bedre undervisning.
Digitale
læremidler kan f.eks. fremme differentiering, individuel tilpasning og give
viden om elevernes niveau og engagement gennem dataindsamling, mens analoge
læremidler kan give større sanselighed og fællesskab. Ved at kombinere det
bedste fra begge verdener fremmes en varieret, situationsbestemt og individuelt
tilpasset undervisning, som er nøglen til at motivere eleverne.
En
gave, der bør være større
Det,
der virkelig betyder noget, er det enkelte læremiddels kvalitet, relevans og
brugervenlighed i undervisningen, og ikke mindst hvordan læremidlerne tilgås. Det
anbefales bl.a. at blande talt og skrevet tekst, billeder og lyd på en varieret
måde, så sanserne arbejder sammen.
Puljen på 540 millioner til bøger, i
folkemunde kaldet ”Boggaven”, der udmøntes fra Folkeskolens Kvalitetsprogram og
træder i kraft 1. august, er en fantastisk mulighed for at styrke læselysten og
give lærere adgang til efterspurgte bøger – det skal vi ikke tage for givet.
Men gaven kunne med fordel udvides, så den
også rummede flere typer læremidler. God undervisning bygger på variation –
børn lærer forskelligt, og derfor bør vi tænke bredere end bøger: også
praksisnære materialer, konkrete redskaber og digitale løsninger har en vigtig
plads i undervisningen.
Ved
at have adgang til et bredt udvalg af læremidler kan lærerne tilpasse
undervisningen til de konkrete situationer i klasselokalet ud fra centrale
spørgsmål som ”Understøtter læremidlet læringsmålene?“, ”Tilbyder det variation
og dynamik i undervisningen?” og ”Er det fleksibelt og let at bruge?“
Polariseringen mellem digitale og analoge
læremidler skaber ikke værdi – tværtimod har begge deres berettigelse
i undervisningen.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk