Praktik
"At være skolelærer skal være et kald, helt nede i maven", siger lærer og praktiklærer Maria Reinert-Petersen.
Foto: privat
Praktiklærer: ”Vi skal fortælle, hvor dejligt det er at være lærer”
Maria Reinert-Petersen elsker at være lærer. De seneste to år har hun været praktiklærer. Hun mener, at praktiklærerne har en vigtig opgave i at dele deres begejstring over at være lærer med de lærerstuderende.
”Skulle vi vende bøtten lidt?”
Sådan lød bønnen fra lærer Maria Reinert-Petersen, 31 år, i en
mail til Folkeskolen. Hun synes, at mange af de artikler, hun læser, handler om
alt det, som ikke fungerer.
Som praktiklærer er hun bange for, at de mange negative historier om skolen skræmmer de unge mennesker væk fra læreruddannelsen.
”Jeg er enig i, at samfundet og eleverne har en helt anden
måde at være til i verden, end da jeg gik i skole for 15 år siden. Jeg ved, at
vi som lærere har 1000 'usynlige' opgaver hver eneste dag. Men jeg mener
bestemt, at der er behov for at belyse alle de fantastiske sider ved lærerfaget”,
siger Maria Reinert-Petersen.
"Jeg føler mig privilegeret og heldig"
Maria Reinert-Petersen er lærer på Færøerne. Hun er
uddannet lærer fra professionshøjskolen UCL i 2020. Hun tog uddannelsen online, fordi hun
samtidig arbejdede fuld tid som lærer på Færøerne.
Hun har været i praktik i Danmark
og mener, at det færøske skolesystem er så tæt på det danske, at hun godt kan
tillade sig at pege på alle de ting, hun synes er rigtig gode ved at være
lærer.
”Vi har kæmpestor frihed i vores arbejde. Vi har mulighed
for en hverdag, hvor ingen dage er ens, og hvor vi har en kæmpestor aktie i en
masse fantastiske menneskers liv og trivsel", siger hun.
"Jeg føler mig privilegeret og heldig over at være
skolelærer, og jeg er bange for, at mange springer fra uddannelsen, fordi den
får al for meget negativ omtale”, siger Marie Reinert-Petersen.
Praktiklærere har et ansvar
Hun har ikke en praktikvejlederuddannelse, men det står helt sikkert på hendes ønskeliste. Lige nu læser hun en kandidat i pædagogik og sociologi.
Hun føler sig heldig over at have studerende i praktik, fordi hun kan give videre, hvad hun selv elsker ved at være lærer.
"At være skolelærer skal være et kald, helt nede i maven.
Det er en gave, man må have en lyst til at give en bid af sig selv, men med
risiko for at modtage 500 små gaver hver eneste dag".
Kunne hun bestemme, ville de studerende bruge en større del af uddannelsen på praktik. Hun mener, at praktiklærere har et stort ansvar for at fortælle alt det gode, der er ved at være lærer. For det
er vigtigt at sige det højt, mener Maria Reinert-Petersen.
”Jeg elsker at være lærer. Jeg elsker at stå op hver dag og
have indflydelse på de unge mennesker. Jeg føler, at jeg lærer noget hver dag. Jeg
har arbejdsfrihed, så jeg selv kan bestemme, hvad jeg vil præsentere dem for.
Jeg kan gøre, så det lige præcis passer til den klasse, jeg står
i. I 9. b kan det være løst, men 9. a skal have mere styring”, siger hun.
"Vi skal fortælle, at vi brænder for det"
Maria Reinert-Petersen fortæller, at lige præcis den del, oplever hun, at praktikanter kan have svært ved.
”Det handler om at stå op om morgenen og se alle børnene. Praktikanter
kommer og har lavet planer og er dygtige, men de fanger ikke eleverne. For det
er relationen, der betyder noget. Det er en kæmpe gave at kunne opbygge de
relationer, og det skal de lære hos os, og vi skal hjælpe dem”.
”Vi skal fortælle om, hvor dejligt det er at være
lærer. Rigtig mange børn og unge har en opfattelse af, at vi bare er der, fordi
vi ikke kan andet. Vi skal fortælle, at vi brænder for det, at fagligheden
bobler i os, og at vi godt kan lide at være sammen med mennesker og har et
omsorgsgen".