Nye veje som lærer

For tidligere lærer Lise Krage er det nu et fuldtidsjob at søge arbejde uden for skolen.

Lise har sagt lærerjobbet op uden et alternativ

Turde du sige op uden et andet job på hånden? Efter 23 år som lærer har Lise Krage kastet sig ud i at konvertere sine lærerkompetencer, så de passer til jobopslag i helt andre brancher. 

Offentliggjort Sidst opdateret

Et arbejdsliv er langt. Lise Krage er 52 år og blev uddannet lærer i 2001. Efter mange år på samme skole, syntes hun, at motivationen til lærerfaget dalede. 

Hun mærkede en spirende lyst til, at der skulle ske noget nyt.

”Jeg startede med at tage orlov fra mit faste job og fik et vikariat på en mindre skole. Målet var at se, om det at komme på en landsbyskole kunne give mig ny motivation til lærerfaget. Jeg fik ny motivation, men det var ikke nok. Der var noget andet, der brændte indeni”, siger hun.

Sideløbende med sit arbejde som lærer har Lise Krage flere gange været med til at styre indretningsprojekter på skoler og i institutioner.

”Jeg har været optaget af rum og rums betydning for trivsel og læring. Det har været for børn og unge, men det har også været for personalegruppen. Jeg er optaget af, hvordan rum kan afspejle den pædagogiske og didaktiske intention, og i hvordan rum kan forme adfærd. Gode indrettede rum giver også et godt arbejdsmiljø".

En 'modig' opsigelse

Efter mange tanker og snakke med familien tog hun beslutningen og skrev en mail til sin skoleleder.

”Jeg kunne godt tænke mig at bruge mine lærerkompetencer på en anden måde, så jeg tog springet og sagde op. For første gang i mit voksenliv gik jeg med min mavefornemmelse”, siger Lise Krage. 

”Det ville helt klart have været tryggest at lade være. Lærerverdenen er spændende, alsidig og fyldt med gode kolleger og børn. Der er en god løn, der er fleksibilitet, og er ens børn syge, kan man blive hjemme”.

Mange har sagt til hende, at hun er modig, fordi hun tør.

”Men jeg var nødt til det. Min alder er en fordel. Mine børn er blevet større og kræver ikke så megen af min tid længere, og jeg har stadig mange år tilbage på arbejdsmarkedet. Så nu er jeg arbejdssøgende”, siger hun og indrømmer, at det sidste halve år har været en rejse.

”Det var en helt vild følelse at sige op. Min familie bakker mig op, for det koster noget. Nu har jeg brug for et halvt år til at finde ud af, hvad jeg kan og søge stillinger på fuld tid. Man kan godt søge stillinger ved siden af et job, det gjorde jeg også, men men kan ikke dedikere sig fuldt, før man står uden et job”.

Konverter lærerkompetencer

Det er tre måneder siden, Lise Krage havde sidste arbejdsdag på skolen. Hun har endnu ikke fundet et nyt job.

”Jeg afskriver ikke at vende tilbage til skolen. Det har været givende år, og der er et kæmpe engagement på min gamle arbejdsplads. Men jeg må fjerne mig lidt fra den. På den måde bliver det et aktivt valg, hvis jeg vender tilbage”.

En anden ting, som er gået op for hende, er, at hun faktisk har tjent meget godt som lærer.

”Der er en myte om, at vi er dårligt lønnede. Det er vi absolut ikke. Men det holder mig ikke tilbage. Jeg er ligeglad med, at jeg kommer til at tjene det halve for en stund”.

Lise Krage har deltaget i flere kurser fra Lærernes a-kasse for at blive bedre rustet til at finde et nyt job. Blandt andet kurset ”Veje ud af lærerjobbet”. 

Her er hun blevet mere bevidst om, hvordan hun kan konvertere lærerkompetencer til andre fag.

”Jeg har en kæmpe kompetencekompleksitet. Jeg kan styre og koordinere. Jeg kan samarbejde, være formidlende, have mange bolde i luften, tænke kreativt, være enormt modtagerbevidst og fleksibel. Hvis man først folder planlægningen af en projektuge ud, så har du faktisk diverse projektlederkompetencer”, forklarer Lise Krage.

Klar til nye udfordringer

Hun bliver langsomt mere og mere bevidst om at beskrive sine lærerkompetencer og oversætte dem, så de dækker de kompetencer, som arbejdsgiverne søger uden for branchen.

”Det har været fedt at få ejerskab over det. Jeg bliver bedre og bedre til at få skåret mine ansøgninger til. I stedet for at lave et brutto CV, hvor jeg har været på to skoler, så laver jeg nu et kompetence-CV. Det er kun vokset, siden jeg gik i gang”.

Ind til videre har Lise Krage besluttet, at hun giver jobsøgningen et halvt år, hvor hun søger bredt. Det behøver ikke handle om indretning af institutioner og skoler, selv om det på mange måder ville være hendes drømmejob. 

Måske kan det også ende med, at hun forsøger sig som selvstændig. 

”Jeg ved ikke, hvad resultatet er derude, om der er en stilling på et museum eller et firma. Jeg synes bare, at jeg kan alt muligt, som jeg gerne vil bringe i spil i en anden kontekst end den kendte”.