Tine Sofie Hernvig og Marie Martine Viltoft Wamberg er på 5. semester og glæder sig til at komme ud og arbejde med DSA, når de er færdige med læreruddannelsen.
Foto: Pernille Aisinger
Bliver de første nye DSA-lærere i 10 år: Det, vi lærer her, giver mening i alle fag
Det var slet ikke meningen, at Tine Sofie Hernvig ville have valgt dansk som andetsprog. Men nu er det hendes yndlingsfag. Hun og hendes medstuderende Marie Wamberg synes faget er så vigtigt, at alle lærere burde have det. Og de er meget bevidste om, at skolerne står og mangler dem.
Der er kun 11 studerende på det allerførste dansk som andetsprogshold
på den nye læreruddannelse. Men skulle man måle på entusiasme, er det fuldt booket.
Og allerede andet hold på Københavns Professionshøjskole tæller da også 30
studerende. Det forstår Marie Martine Viltoft Wamberg og Tine Sofie Hernvig godt.
”Det var ikke et fag, jeg overhovedet havde tænkt på, da jeg
begyndte på læreruddannelsen, og jeg havde ingen forudsætninger for det. Men da
jeg først hørte vores undervisere fortælle om det, kunne jeg se, at det er
supervigtigt, og nu er det faktisk mit yndligsfag”, fortæller Tine Sofie Hernvig,
som udover DSA har valgt dansk og
historie.
Marie Martine Viltoft Wamberg har dansk og engelsk, og hun
blev interesseret i faget, fordi der er så meget kulturelt i faget udover det
sproglige, og fordi behovet er stort ude på skolerne.
”Jeg tror, der er stort behov for, at vi lærer eleverne,
hvordan de begår sig i forhold til forskellige kulturer, både de elever der
kommer fra andre lande, men også de etnisk danske elever. Folkeskolen handler jo
om at lære fagene, men det handler også om at lære at være en god medborger, og
der tror jeg, at DSA-lærerne har en stor rolle at spille", siger hun.
Metoder der gavner alle elever
Begge studerende er blevet overraskede over, hvor meget de kan
bruge det, de lærer i dansk som andetsprog, i alle deres andre fag.
”Vores undervisere er sindssygt dygtige. Deres
undervisning er så inspirerende, fordi de hele tiden lærer os, hvordan vi kan
bruge tingene i vores egen undervisning. De metoder, vi får her, bruger jeg i
alle mine andre fag. Det handler jo om, hvordan man giver alle elever uanset
sproglig baggrund deltagelsesmuligheder, og det gavner jo alle”, siger Tine
Sofie Hernvig.
De to studerende understreger, at det er en stor hjælp, at
underviserne Lone Wulff og Stine Kragholm Knudsen giver et klart læseformål til hver lektion, og at det hele tiden er tydeligt,
hvordan de skal bruge tingene, når de selv skal undervise.
"De tvinger os til at reflektere over teksten på en anden
måde, forholde os kritisk og modellere i forhold til de aktiviteter vi skal
lave. Alle aktiviteter, vi laver, kunne man implementere i alle fag. Både for de
flersprogede, men også for alle de andre elever, som måske ikke forstår
meningen med en tekst", siger Marie Martine Viltoft Wamberg.
De har også lært, hvordan de forholder sig kritisk til
læremidler, så de kan se, hvor der kan opstå sproglige udfordringer, fx i
portalernes forløb.
Jeg vil ud og give de små elever en god start
Begge vil gå efter at komme til at arbejde med
DSA, når de er færdige. Marie Martine Viltoft Wamberg vil gerne være DSA-vejleder og motivere sine kolleger til at have et flersprogssyn i undervisningen i alle fag.
Tine Sofie Hernvig vil gerne undervise.
”Jeg vil gerne arbejde med de mindre elever og sørge for, at
de får en god start i den danske folkeskole og kommer godt ud i almenklasserne”,
siger hun.
Og så er de enige om, at deres fag, er det vigtigste på hele
skemaet.
”Vigtigheden af det her fag kommer kun til at vokse. Alle
lærere burde have DSA”, siger Marie Viltoft Wamberg.