Ny bog mener, at vi savner både sprog og tilstrækkelig viden om børns sorgprocesser, og at vi kun kan blive klogere ved at turde spørge ind til det barn, der har mistet.
Børn i skyggen af sorg - At turde tale med børn i sorg
Forfatter: Tine Hofman Wolff
200 kroner
126 sider
Muusmann Forlag
Der findes efterhånden en hel del bøger om sorg
og sorgprocesser, og der findes handleplaner for, hvordan man på en skole tager
sig af børn, der oplever sorg. Men... det er også vigtigt, at vi tør tale med børn i sorg, netop fordi der hvert
år er flere end tusinde børn og unge i Danmark, der rammes af tab og sorg og lærere og pædagoger i skolen kan spille en central og positiv rolle i børns sorgarbejde.
Annonce:
Forfatteren er uddannet lærer og har gennem 17 år arbejdet som både lærer og leder i grundskolen. Gennem sit arbejde har hun været tæt på mange børn og familier, som har mistet, eller som lever i skyggen af sorg. Hendes bog, Børn i skyggen, af sorg tilbyder viden, perspektiver og konkrete
råd til alle med interesse for emnet.
Forfatteren er selv er vokset op
i skyggen af sorg, hvor hun dengang savnede voksne, som turde spørge ind til
hende. Gennem sit voksenliv har hun erfaret, at død og sorg stadig er
tabubelagt og at vi savner et sprog for og viden om børns
sorgprocesser. Det er en meget personlig fortælling og derfor er det vigtigt, at der også optræder forskellige
fagprofessionelle i bogen, så der også kan siges noget alment om det, der sker,
når børn mister.
Sammen med de meget rørende og personlige
fortællinger, får vi også et indblik i den nyeste forskning i børn, unge,
krise og sorg, og det er den efterhånden velkendte ”to-spors-modellen” – det
tabsorienterende spor og det restaurerende spor. Der tales om en
paradigmeændring i, hvordan man forstår børn og unges sorgudtryk og også i
hvordan man behandler og drager omsorg for deres sorg.
Bogens psykolog lærer os, at vi skal sondre mellem sorgens ansigt og sorgens objekt. Men
først og fremmest skal vi ud af berøringsangsten, og i stedet vise barnet, at
vi har mod på at høre om alle de værste tanker og minder. Vi skal turde vise,
at vi ikke er bange. Alt for ofte tager
barnet hensyn til de voksne, og de forsøger at reagere på måder, som de voksne
forventer, at børn i sorg reagerer på.
Annonce:
Det er værd at huske på, at vi selv
bliver sårbare i det øjeblik, at vi stiller os til rådighed. De sørgende børn kan ikke nødvendigvis regne med at få hjælp fra
de nærmeste, fordi de også er ramt af sorg. Så lærerne er faktisk vigtige
voksne, og vi skal derfor også være indstillet på, at reaktionerne kan være
anderledes end det, vi forventer. Vi må have en forståelse for kompleksiteten og ambivalensen.
Det kan lyde som rigtig mange ting man skal som lærer, men det er ikke en bog med løftede
pegefingre – nærmest tværtimod. Forfatteren har haft gode samtaler med en far,
der har mistet sit barns mor og en børnepsykolog, en sorgforsker, en præst, en
bedemand, en bededame, en hospicepræst og to sorggruppeledere, som alle har
børn og sorg tæt inde på livet via deres arbejde. Alle deler de ud af
deres viden og erfaringer, der kan give vejledning i, hvordan vi kan
finde modet til at støtte og hjælpe børn, som lever i skyggen af sygdom eller
som har mistet.
Det er helt bevidst, at der ikke er nogen
børnestemmer med i bogen, og det skyldes, at deres sårbarhed er så stor, at det
kan gøre ondt værre, hvis det publiceres. Derfor deles
børnenes erfaringer gennem de fagprofessionelle voksne i bogen.
Støtten kan vises på mange måder, og vi er som
lærere også personer med forskellige erfaringer og temperamenter. Derfor
handler det om lydhørhed, åbenhed, rummelighed og ærlighed, at turde være sig
selv i samværet med børnene. Vi må turde vise egne følelser og at vise,
at vi også kan være glade igen, selv om sorgen altid vil være der. Vi har alle en stemme i sorgkulturen, og det vel egentlig
det, der er bogens budskab.