En del af de dygtigste, mest vidende og reflekterede
skoleelever er i massiv mistrivsel og føler sig anderledes, forkerte og dumme.
Det paradoks har lektor Charlotte Dyreborg Madsen undersøgt i sit
ph.d.-projekt. Hun peger på tre dilemmaer om differentiering, særlighed og
definition. For hvordan kan man udfordre alle, uden at vise at der er forskel
på eleverne? Hvordan kan man tage særlige hensyn uden at særliggøre? Og hvordan
kan man arbejde med at identificere og kategorisere elever, der mere end noget
andet ønsker at passe ind og bare være som de andre?
Netop de dilemmaer er afsættet for Mette Klyver Jørgensen og Nicolaj Børager
Jensen i deres bachelorprojekt fra læreruddannelsen i Roskilde ved
Professionshøjskolen Absalon. Projektet er nomineret som et af ti til
Lærerprofessionprisen for årets bedste bachelorprojekt.
En gruppe af højtbegavede elever ender nemlig med at søge væk fra folkeskolen til
særlige friskoler for højtbegavede. Med projektet ønsker Mette Klyver og
Nicolaj Børager at bringe håb ind i debatten om højtbegavedes trivsel i
folkeskolen.
”Hvordan kan viden om høj begavelse påvirke elevers trivsel, og hvilke
muligheder har man som lærer for at skabe et læringsrum, hvor alle elever kan
blive udfordret og samtidig tage særligt hensyn til de højtbegavede elevers
behov”, spørger de i problemformuleringen.
Fællesskab versus individ
Mette
Klyver og Nicolaj Børager beskriver også de seks typer af højtbegavede børn,
som de to amerikanske forskere, George Bettes og Maureen Neihart, fandt frem
til i 1988: De succesfulde, de udfordrende, undergrundseleverne, de vrede og
misforståede, de dobbeltexceptionelle og den selvstændige elev.
Ifølge Mette Klyver og Nicolaj Børager forholder Charlotte Dyreborg Madsen sig
kritisk til at inddele højtbegavede elever i kasser og gøre dem anderledes end
resten af klassen. Hendes hovedpointe er, at alle føler sig anderledes på en
eller anden måde, og at arbejdet med fællesskabet er vigtigere end
individualisering.
Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.
Dermed giver hun et modspil til størstedelen af den øvrige
litteratur og forskning, hvor screening, intelligenskvotienter, fokus på den
enkelte elevs styrker og ’særheder’ samt overordnede kategorier for højt
begavedes særlige personligheder er fremherskende, skriver de.
Et forløb i musik
Til projektet har Mette Klyver og Nicolaj Børager gennemført en række
interview med forskellige fagpersoner og to højtbegavede universitetsstuderende
om deres skoletid. Derudover har de udviklet og afprøvet et undervisningsforløb
på mellemtrinnet med særlig hensyntagen til højtbegavede på en almen folkeskole
og en friskole for højtbegavede.
Forløbet er et miniprojekt i musik, hvor eleverne skal lære at analysere en
sang med fagbegreber og herefter lave en koreografi til en selvvalgt målgruppe.
Efter forløbet har de gennemført interview med nogle af eleverne.
Den
didaktiske rammer for undervisningsforløbet er Universal Design for Learning
(UDL), og de har brugt ABC-modellen, der arbejder med at differentiere
undervisningen på tre niveauer.
Fokus i forløbet er de højtbegavede elevers behov for faglige udfordringer og
ønsket om at passe ind, blive i klassen og arbejde med samme opgave som de
andre. Målet er, at alle elever kan deltage i alle dele af opgaveløsningen, men
med mulighed for selv at sænke eller øge sværhedsgraden og fordybelsen.
Personlige præferencer
Mette Klyver og Nicolaj Børager gav både skriftlige og mundtlige
instrukser, et kort læreroplæg og et eksempel på det færdige produkt på en
lille film. De havde forberedt opgaver på tre forskellige niveauer, som
eleverne kunne arbejde ud fra, svarende til ABC – for at forebygge spørgsmålet:
Hvad skal man lave, når man er færdig?
For eksempel lød den sværeste opgave på C-niveauet: ”Lav en model, der viser
dine refleksioner om sammenhængen mellem musik, målgruppe og koreografi”. Opgaven
krævede selvindsigt og refleksion over egne metoder og trak på øverste niveau
af Blooms taksonomi, som handler om at vurdere og skabe.
Eleverne kunne selv vælge, om de ville fremlægge som video, live-optræden, med PowerPoint,
tegneserie eller mundtligt, og det var op til eleverne, om de ville aflevere,
så hele klassen eller blot læreren kunne se det. ABC-modellens tre
valgmuligheder for fordybelsesniveauer giver elever, der ønsker det, lov til at
yde væsentligt mere end de andre, uden at føle sig anderledes eller at de tager
de andre elevers tid, vurderer Mette Klyver og Nicolaj Børager.
Viden øger trivsel
På baggrund af deres undersøgelser konkluderer de, at det er
nødvendigt at kende de enkelte elevers forudsætninger, og at manglende viden om
de seks typer af højtbegavede kan forhindre lærere i at få øje på elever med
behov for udfordrende undervisning og andre hensyn.
Derudover konkluderer de, at ”kombinationen af ABC-modellens udfordrende
undervisning og UDL’s fleksible læringsmiljø kan gøre en positiv forskel for
både de højtbegavede elever og klassen generelt”.
”Vi har også vist, hvilken viden eksperter og højtbegavede
elever fremhæver som vigtig, nemlig asynkron udvikling og elevernes
forskellighed set gennem de seks typer, og vi har vist, hvordan denne viden
potentielt kan fremme højtbegavede elevers trivsel”, konkluderer Mette
Klyver og Nicolaj Børager.
Tag differentiering alvorligt
Den største forhindring for at fremme højtbegavede elevers trivsel i
folkeskolen er lærernes manglende tid til forberedelse, mener de. Derfor
fremlægger de en række handlemuligheder, som ’det mindste man kan gøre’ for at
sørge for, at de højtbegavede elever trives.
De peger på indhentning af viden om de højtbegavede, at man som enkeltlærer og
lærerteam skal tage undervisningsdifferentiering alvorligt og give opgaverne et
ærligt eftersyn og overveje, om nogle af eleverne vil have gavn af at blive
udfordret mere.
Som lærer skal man være nysgerrig på elevers problematiske adfærd og anerkende deres
særlige forudsætninger, for eksempel ved at erkende, at man ikke har en
passende opgave til dem i stedet for at blive irriteret over, at de er hurtigt
færdige, skriver Mette Klyver Jørgensen og Nicolaj Børager Jensen og opfordrer
til, at ”viden om højtbegavede elever præsenteres på læreruddannelsen under de
didaktiske fag, så det bliver naturligt at tænke de fagligt stærkeste med i
differentiering”.
Hvem af de nominerede, der modtager prisen for årets bedste bachelorprojekt,
afsløres fredag den 15. november, hvor Lærerprofession.dk holder prisfest i
København.