Debat
Der skal investeres i at uddanne praktiklærerne, så de kan være med til at danne og uddanne nye lærere, skriver Solveig Hovgaard.
Foto: Maria Becher Trier
Praktikformand: Det er kommunerne, der har ansvaret
Skolerne har i lang tid været forpligtet til at have mindst en uddannet praktikvejleder. Det er langt fra tilfældet, skriver formand for Praktiklærerforeningen.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Kvaliteten af lærerstuderendes praktikker debatteres fortsat,
og de seneste uger har bestemt ikke været nogen undtagelse. Anneline Larsen,
forperson for Lærerstuderendes Landskreds, retter i sit debatindlæg fra 22.
august 2024 en skarp kritik mod et uddannelsessystem, hvor de studerende føler
sig svigtet, fordi flere oplever, at kvaliteten af praktikkerne ikke lever op
til de intentioner, der ligger bag den seneste politiske aftale om opbygningen
af læreruddannelsen (LU23).
De lærerstuderendes praktik afhænger i alt for høj grad af,
om de har været tilknyttet praktiklærere, der er kvalificerede og engagerede,
og med kvalificerede menes praktiklærere, der har gennemgået et
praktiklærerkursus.
Intentioner og virkelighed hænger ikke sammen
Ambitionerne for kvaliteten af læreruddannelserne og de nu i
alt fire praktikforløb er tårnhøje. Her skal praktiklærerne i endnu højere grad
fungere som meduddannere af de studerende.
Her kan det fortsat undre, at der er så langt mellem
intentioner og virkeligheden. Når KL og landets kommuner siger ja til at indgå en
aftale om praktiksamarbejde med professionshøjskolerne, følger der også en
forpligtelse med i forhold til at leve op til intentionerne i LU23.
Praktikskolerne har igennem mange år været forpligtet til at have mindst en
uddannet praktikvejleder på skolen for at kunne varetage praktikken, hvilket
langt fra har været tilfældet.
Magnus Topf, lærer og praktikkoordinator, anfører i sit
debatindlæg 28. august 2024, at ”det er en utopi, at alle kan komme i praktik
hos en uddannet praktiklærer”.
Ifølge ham giver det mere mening, at praktikken er forankret
i praktikkoordinatorerne, og at det er hele skolens ansvar at uddanne de
kommende lærere. Det er derfor koordinatorerne, der skal klæde praktiklærerne
på til opgaven.
Jeg mener ikke, at det skal være en utopi, at alle kan komme
i praktik hos en uddannet praktiklærer. Det skal i stedet være en vision, at
der skal investeres i at uddanne praktiklærerne, så de kan være med til at
danne og uddanne nye lærere til verdens bedste og vigtigste job.
Med LU23 er der for alvor skruet op for forventningerne til
praktiklærernes kvalifikationer, hvilket står i skarp kontrast til den
manglende finansiering af efteruddannelse. Kommunerne og skolerne skal ikke
lægge ansvaret for uddannelse af praktiklærerne over på koordinatorerne. Det
vil til hver en tid være en kommunens ansvar at prioritere efteruddannelse af
praktiklærerne for at imødekomme kravene om øget kvalitet i læreruddannelsen.
Og nej, ikke alle praktiklærere kan blive sendt på efteruddannelse på en gang,
dertil rækker økonomien i kommunerne ikke.
Praktiklærerne skal være uddannede
I Praktiklærerforeningen har vi gennem mange år haft fokus
på, at praktiklæreren selvfølgelig skal være uddannet til opgaven, og det vil
vi fortsat holde fast i for at sikre, at praktiklærerne har de rette værktøjer til
at udfylde rollen som meduddannere.
Man kan ikke bebrejde praktiklærerne for manglende
kvalifikationer, men det kan være svært at forstå, at man fra KL og kommunernes
side undrer sig over manglende ansøgninger til lærerstudiet, manglende
fastholdelse i lærerjobs og ubesatte lærerstillinger, når man de selvsamme
steder ikke er indstillet på at afsætte de nødvendige midler til
efteruddannelse, så man kan løfte det generelle niveau.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk