Motionsdag
”Eleverne står for alt input. Vi lærere er kun med for at hjælpe med alt det organisatoriske", siger Morten Øgaard, der er Nicoline Olesens idrætslærer.
Foto: Privat
Her står elever for motionsdagen: Vi ved, hvad der er sjovt, og hvad der ikke er
På Skovboskolen er planlægningen af den årlige motionsdag overladt til 9. klasserne. Formålet er at forberede dem til deres afsluttende idrætseksamen.
I dag står den på skolernes årlige motionsdag for 650.000 elever.
På Skovboskolen i Køge Kommune hopper eleverne også i idrætstøjet i dag, og her er planlægningen af dagen lidt anderledes end på mange andre skoler.
For siden 2010 har det
nemlig været de ældste elever på skolen, der har stået for den traditionsrige dag.
Morten Øgaard, der er idrætslærer for 9. årgang på skolen,
forklarer, at hovedformålet er at give eleverne erfaring med at planlægge,
gennemføre og evaluere en større begivenhed for at forberede dem til deres
idrætseksamen.
”Vi ruster vores elever til at gå op til idrætseksamen ved
at bede dem om at planlægge noget, der minder om det slutprodukt, de skal
levere der”, siger han.
Har selv "været i de smås sko"
Gennem årene har dagen budt på et hav af
forskellige aktiviteter som løb, cykling, svømning, atletik og gokarts. Fælles
for alle årene har dog været, at det hele er en stor konkurrence mellem alle
skolens elever.
Nicoline Olesen er en af de elever, der har været med til at
planlægge dagen i år. Sammen med resten af sin årgang har de
besluttet at genbruge sidste års model, hvor man dyster med sin
venskabsklasse, så de ældre og yngre elever er sammen på kryds og tværs.
”Alle ser lærerne hver dag, men det er ikke så tit, at for
eksempel 0. klasserne ser 9. klasserne – det er med til at skabe et større fællesskab
på skolen”, siger hun.
Igen i år skal der dystes i en bred vifte af aktiviteter,
som indebærer alt fra klassikerne fodbold og forhindringsbane til mere utraditionelle
aktiviteter som kartoffelløb.
"Det har været megafedt alle de andre år. Det er en
dag, jeg altid har glædet mig til, fordi den har været helt anderledes – og uden
lektier selvfølgelig", siger Nicoline Olesen om alle de motionsdage, hun selv
har været med til.
”Vi er de perfekte arrangører, fordi vi selv
har været i de smås sko som deltagere og derfor ved vi, hvad der er sjovt, og hvad
der ikke er”, fortæller hun.
”Jeg har altid glædet mig til, at det blev min tur"
Nicoline Olesen fortæller, at hun har set frem til, at det blev hendes tur til at stå for motionsdagen.
”Jeg har altid glædet mig til, at det blev min tur til at
være en af de store, der skal tage ansvar og planlægge en fed motionsdag for
resten af skolen”, siger hun og understreger, at hun ikke tror, hun er den
eneste, der har det sådan.
9. klasserne får omkring fire idrætstimer stillet til
rådighed til projektet, hvor lærerne blander sig så lidt som muligt.
”Eleverne står for alt input. Vi lærere er kun med for at
hjælpe med alt det organisatoriske, da vi jo har prøvet det før,” siger
idrætslærer Morten Øgaard.
Som det bør være, har den store konkurrence selvfølgelig
også præmier. Og hvad er bedre end slik og sodavand efter en lang aktiv dag?
”Vi er en skole med en nærmest asketisk kostpolitik, men én
gang om året bryder vi med den og uddeler præmier, der rent faktisk er værd at
vinde”, siger Morten Øgaard og fortæller grinende, at det trods alt er mere
motiverende at kunne vinde en cola end en gulerodsstav.
Til hans store ærgrelse står idrætseksamen, som
eleverne forbereder sig til med dagen, til at blive afskaffet fra næste skoleår.
Men om de
på Skovboskolen holder fast i konceptet, når eksamen er væk, har de ikke
snakket om endnu.