Det Nationale Center for Fremmedsprog kunne ikke få Børne- og Undervisningsministeriets tal for, hvor mange folkeskoler, der har fransk, til at passe. Derfor lavede centeret en stikprøve blandt 82 folkeskoler. Her viste det sig, at 51 ud af de 82 folkeskoler slet ikke have oprettet fransk det år.
Foto: martin-dm/istock
Stor forvirring: Hvor mange skoler underviser egentligt i fransk?
Ifølge Børne- og Undervisningsministeriet er der franskhold på 312 folkeskoler. Det tal er for højt, mener Det Nationale Center for Fremmedsprog, som kun kan finde 249 skoler med fransk på skemaet.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Forleden kunne folkeskolen.dk/tyskfransk fortælle, at kun 249 folkeskoler havde oprettet fransk i skoleåret 2019/2020. Tallet stammer fra en optælling fra Det Nationale Center for Fremmedsprog. Det lille udbud af fransk vakte bekymring hos flere af folkeskolens aktører, heriblandt Danmarks Lærerforening. "Danmark er et lille land. Derfor bliver vi nødt til at sørge for, at vi er kompetente i fremmedsprog. Også i dem, der ikke er obligatoriske for eleverne", sagde Regitze Flannov, der er formand for Danmarks Lærerforenings Undervisningsudvalg.
Få skoler med fransk bekymrer Danmarks Lærerforening
Men går man ind og kigger på Børne- og Undervisningsministeriets tal for, hvor mange folkeskoler der underviser i fransk, er tallet dog betydeligt højere. Her står, at 312 folkeskoler oprettede fransk det pågældende år. Ministeriets tal stammer fra de årlige indberetninger af folkeskolernes undervisningstimetal. Hvert år har folkeskolerne nemlig pligt til at indberette, hvor mange undervisningstimer skolerne planlægger for hvert fag på de enkelte klassetrin.
Opkald afslørede fejl
Men det er som om, at indberetningerne ikke stemmer overens med virkeligheden. Tilbage i april sendte Det Nationale Center for Fremmedsprog et notat til Børne- og Undervisningsministeriet, fordi centeret undrede sig over et ministersvar til Dansk Folkepartis uddannelsesordfører Jens Henrik Thulesen-Dahl. I ministersvaret fik Jens Henrik Thulesen-Dahl en oversigt over, hvor mange folkeskoler, der har franskhold. Men at 312 folkeskoler skulle undervise i fransk, kunne Det Nationale Center for Fremmedsprog ikke få til at passe.
Kun få skoler opretter fransk hvert år
På baggrund af svaret lavede Det Nationale Center for Fremmedsprog en stikprøve, hvor de ringede til 82 folkeskoler, der ifølge ministeriet skulle havde oprettet fransk.
Ud af de 82 skoler viste det sig, at 51 af skolerne "ikke udbød franskundervisning overhovedet på skolen i det pågældende skoleår", og at "stort set alle de 51 skoler har stillet sig meget undrende over for, hvordan det kunne fremgå̊, at de havde udbudt franskundervisning, da de aldrig har haft fransk, eller fordi det ikke har været på tale at udbyde fransk hos dem inden for en overskuelig årrække", skrev Det Nationale Center for Fremmedsprog til Børne- og Undervisningsministeriet.
Ministeriets bedste bud
Efter stikprøven gennemførte Det Nationale Center for Fremmedsprog sin egen optælling, hvor centret ringede til over 130 folkeskoler endnu flere skoler.
I optællingen kom Det Nationale Center for Fremmedsprog frem til, at 249 folkeskoler havde undervisning i fransk i skoleåret 2019/20. Det er 63 færre folkeskoler end i Børne- og Undervisningsministeriets oversigt til Jens Kristian Thulesen-Dahl. Tallene fra det Nationale Center for Fremmedsprog får dog ikke ministeriet til at ændre praksis eller rette i ministersvaret til Jens Henrik Thulesen-Dahl, skriver Styrelsen for It og Læring (Stil) til folkeskolen.dk/tyskfransk. Det er Stil, der varetager skolernes årlige indberetninger.
"Oplysningerne fra indberetningen om de planlagte timer er det tætteste, Stil kan komme på, hvor mange skoler, der planlægger at afholde franskundervisning," skriver Stil.
Stil har også "hen over sommeren 2021 undersøgt, om der skulle være tekniske udfordringer specifikt med indberetningerne af oplysninger om planlagte timetal for fransk i de data, der er overført fra de administrative systemer".
Men "STIL's undersøgelse har ikke indikeret, at der skulle være tekniske udfordringer med indberetningen", lyder det i svaret