Danske 15-årige klarer sig markant dårligere i især matematik
i den netop offentliggjorte Pisa-test, end de gjorde i 2018. I læsning går vi
også tilbage.
Til gengæld er vi ikke unikke. I 41 ud af de deltagende 71
lande er eleverne gået tilbage i matematik, men hvor danske 15-årige er gået
tilbage med 20 point, er OECD-landene gennemsnitligt ’kun’ gået tilbage med 15
point. Scoren fungerer sådan, at 500 point er det højeste med en
standardafvigelse på 100, og i Pisa 2022 har Danmark scoret 489 point i
matematik.
Undervisningsminister Mattias Tesfaye kaldte til et
pressemøde udviklingen ’bekymrende’ og pegede eksempelvis på det nyligt
offentliggjorte skoleudspil som en samling værktøjer, der skal gøre, at danske 15-årige
klarer sig bedre til Pisa-testen i 2026.
For Vibeke Tornhøj Christensen, seniorforsker ved forskningscentret Vive og projektleder for Pisa 2022 i Danmark, er det vigtigt at huske på,
at Pisa ikke nødvendigvis giver et fuldendt billede af, hvordan ens egne elever
klarer sig, og at det ikke giver mening at lave politik kun på baggrund af
Pisa-resultaterne. Også selvom nedgangen i matematik og læsning er markant.
”OECD selv kalder en tilbagegang på 20 point markant. Men man skal også huske, at Pisa er en
brik i et stort puslespil, hvor andre undersøgelser og konkrete erfaringer fra
skolerne udgør de andre brikker. Så man skal som både skoleprofessionel og som politiker
kigge på det samlede billede”, siger Vibeke Tornhøj Christensen.
Nordiske lande er gået tilbage
Det er også værd at huske, at de andre nordiske lande er
gået endnu mere tilbage i alle tre fag end os, påpeger Vibeke Tornhøj
Christensen. Norge er eksempelvis gået 33 point tilbage i matematik og 23 point
i læsning, i Finland 23 point i matematik og 30 point i læsning, og Island er gået hele 36 point tilbage i matematik og 38 point i læsning.
”I forhold til de andre nordiske lande, så ligger
vi jo rigtig fint. Og tilbagegangen er jo en tendens i mange af landene”, siger
forskeren.
Corona-pandemien har sandsynligvis haft indflydelse på tilbagegangen bredt blandt alle OECD-lande, lød det på pressemødet om Pisa.
Ordblinde kunne have kostet 6 point
Danmark ligger trods tilbagegangen i matematik som det
førende nordiske land med 489 point, skarpt efterfulgt af Finland med 484
point. I læsning og naturfag ligger vi nummer to, hvor Finland er nummer et. Danmark
ligger samtidig over OECD-landenes gennemsnit, som i matematik er 472 point, i
læsning 478 og i naturfag 484.
Danmark har dog muligvis scoret ekstra point ved at undtage 11,6 procent af de udtagne 15-årige fra testen, hvor man i henhold til Pisa-reglerne max må undtage 5 procent. I Danmark har ordblinde ret til digital oplæsningshjælp, som ikke er tilgængelig i Pisa-testen, og derfor er især mange ordblinde blevet undtaget.
Det betyder, at Danmarks resultater muligvis er en smule
bedre, end de kunne have været, fordi forskerne ved, at ordblinde elever typisk
klarer testen en smule dårligere end øvrige elever. Ifølge Vibeke Tornhøj
Christensen ligger et estimat på, at Danmarks ”mangel” på ordblinde
Pisa-deltagere kan have gjort en forskel på mellem tre og seks Pisa-point.
”Der har Danmark fået en anmærkning, som vi kan forsøge at gøre noget ved til næste gang. Men der er en del lande, der har høje fritagelsesprocenter
i denne her runde. Nok en del på grund af corona. I nogle af de andre nordiske lande
er den over 7 procent”.
”Jeg vil ikke mene, det havde gjort den store forskel i forhold til de overordnede konklusioner. Om det
er en tilbagegang på 20 eller 23 point er ikke det, der er væsentligt”, siger
Vibeke Tornhøj Christensen.
Mere it i Danmark end i andre lande
Danmark skiller sig ud i forhold til de andre OECD-lande i brugen af it i undervisningen. 3,8 timer bruger danske 15-årige
gennemsnitligt på digitale apparater på en skoledag. Gennemsnittet i OECD er 2 timer dagligt.
Det fokuserede minister Mattias Tesfaye på ved pressemødet,
hvor han mente, at tallene var udtryk for en for skærmbaseret skole. Vibeke
Tornhøj Christensen mener dog ikke, man i kan udlede noget af de 15-åriges it-brug
i skolen og deres faglige resultater.
”Vi kan se, at en stor del af det er til at tage noter, slå
ting op osv, så er det ikke, fordi de sidder og kigger på TikTok undervejs. De
bruger det langt hen ad vejen til faglige ting som et fagligt redskab. Men man
kan også se, at der er elever, der bliver distrahereret af, at der er skærme,
men det er ikke mere i Danmark end i andre lande”, siger Vibeke Tornhøj
Christensen.
Danske elever gør sig mindst umage
De danske 15-årige topper også statistikken
over andelen, der svarer, at de ville have gjort sig mere umage med
Pisa-testen, hvis den havde haft betydning for deres karakterer. Det svarer
flere end 80 procent af de danske elever mod 71 procent i gennemsnit i
OECD-landene.
Pisa-forskeren understreger, at det er med
vilje, at Pisa er lavet sådan, at den skal give et billede af elevens
kompetencer på en så virkelighedsnær måde som muligt.
”Det kan muligvis have en effekt på resultaterne, men det
ved vi ikke. Eleverne siger selv, at de ikke tillægger det stor betydning. Og
Pisa er netop lavet sådan, at det skal være ’low stakes’. Vi vil faktisk gerne
have, at de skal bruge kompetencerne, som de ville i en hverdagssituation”.