Jul, Ramadan, halloween, kvindernes internationale kampdag…
Højtider, mærkedage og traditioner har alle dage været god
inspiration til sprogundervisningen, og lige om lidt er det så påsken, der står
for døren.
Og ifølge engelsklærer i indskolingen på Højvangskolen i Aarhus Pernille Davidsen, er det en mulighed, man ikke bør lade passere forbi.
Op til påsken sidste år opdagede hun, at
der ikke rigtig fandtes et undervisningsmateriale, der tog easter-temaet under
kærlig behandling.
Derfor udviklede hun sit eget.
Undervisningsmaterialet bygger på stationsundervisning og indeholder
blandt andet en række spil – herunder dobbeltganger, I-know, springrace og
bingo.
”Eleverne synes, at det er total fedt, når vi arbejder med
påske. De elsker, når vi underviser i temaer. Det går rent ind hver gang", siger Pernille Davidesen.
"Det
er bare noget med at ramme eleverne lige der, hvor de er, så de kan fortælle
deres mødre, at det hedder et easteregg på engelsk, når de går rundt og handler
med dem i Netto”.
Da hun fandt ud af, at der ikke var nogen hjælp at hente udefra, var hun ikke i tvivl om, at hun selv måtte skabe et undervisningsmateriale med påsketema.
Engelsklæreren har valgt at dele undervisningsmaterialet
med alle, og man kan derfor selv hente materialet ned og bruge det i sin egen undervisning.
”Jeg synes, at det er så hyggeligt, når folk sender billeder
fra deres undervisning, hvor de har brugt mit materiale eller giver feedback og
enten fortæller, at det har været megafedt at bruge mit materiale eller
har gode tilføjelser".
"Det giver mig bare en kæmpe arbejdsglæde, at andre kan få
gavn af det”, lyder det fra Pernille Davidsen.
Sprogtræning med øjenkontakt
En stor del af materialet bygger på stationsundervisning,
som Pernille Davidsen oplever er en undervisningsform, der fungerer særligt godt i sprogundervisningen.
”Stationsundervisningen stødte jeg for første gang på i en
dansk kontekst i år. Artiklen var rettet mod danskundervinsingen, men det er simpelthen så oplagt også at bruge i sin sprogundervisning”,
fortæller Pernille Davidsen.
Formen er, at eleverne er ved hver station i optil 20 minutter, forklarer hun.
”Eleverne
roterer rundt på forskellige stationer i klasselokalet. Så er man cirka 15-20
minutter ved en station. Man er faktisk kun én voksen ved en af stederne, mens
eleverne ved resten af stationerne aktiverer sig selv”.
Ifølge Pernille Davidsen er det også en oplagt måde at få
aktiveret elevernes sprog på nye måder.
”Jeg tror, at vi er mange engelsklærere, der har lagt mærke
til, at der er mange børn, som efter corona har haft svært ved at aktivere deres sprog i sociale sammenhænge”, lyder
der fra engelsklæreren.
Pernille Davidsen peger på, at eleverne har lettere ved at åbne op for at tale engelsk, når det sker i mindre grupper.
”Det er nemmere at aktivere sit sprog, hvis man ikke sidder med en følelse af, at
alle kigger på en i klassen, men at man i stedet får muligheden for øjenkontakt
i mindre grupper. Og det gør man med stationsundervisningen”.
Påskeleg og velkendt leg
Pernille
Davidsens undervisningsmateriale har generelt et stort fokus på leg, der både kommer til
udtryk i undervisningsaktiviteter, men også i selve udformningen af materialet.
”Meget i hæftet er sort/hvidt, og det handler simpelthen om, at særligt de små elever rigtig gerne vil farvelægge. Det kan være rigtig
godt, hvis man lige har brug for en lille pause”, siger Pernille Davidsen.
Materialet byder også på en masse velkendte lege
fra sprogundervisningen.
”Bingo er jo enormt brugt i sprogfagene, og børnene elsker
det. Jeg har derfor prøvet at lave en digital version med en video, man
afspiller, hvor jeg starter og stopper videoen. Og så udtrækker vi ordene på den
måde”, fortæller hun.
”Det
er helt vildt god træning for elevernes sprog i de små klasser. Eksempelvis kunne det ske,
at man trak easterbunny to gange, og så skal jeg love dig for, at der kom oprør”.
Inspiration fra
kollegaer på tværs af landegrænser
Pernille Davidsen finder inspiration til sin undervisning fra andre steder i verden.
”Jeg er meget inspireret af vores amerikanske og australske
kollegaer. Jeg synes, at de arbejder med differentiering på en fed måde,
som giver nye muligheder”, fortæller Pernille Davidsen.
Hun har gennem årene fulgt flere undervisere på Instagram. Og det er da også på Instagram, at Pernille Davidsen i dag
selv forsøger at inspirere med sine egne undervisningsmaterialer.
Det gør hun
på Instagramprofilen mindesteogmellemste, hvor man også kan finde videogennemgange af
engelsklærerens påske-materiale.
”Instagram er et så fedt sted at være som lærer. Måske
særligt for visuelt og æstetisk orienterede mennesker som mig, men der er
virkelig så meget inspiration at hente. Også når man mangler inspiration til
sin engelskundervisning med påske som centrum”, lyder det opfordrende fra
Pernille Davidsen.