Pirls-forsker om dårlige læsere:”Der er et politisk ansvar”
Den danske forsker bag Pirls mener, at dagens læseresultat er stærkt bekymrende, selvom de danske elever ikke har oplevet samme store læsedyk som i mange andre lande i kølvandet på corona.
Dagens læseresultat i den
internationale læseundersøgelse blandt 4.-klasselever Pirls er ikke en
katastrofe, men det er stærkt bekymrende.
Annonce:
Sådan lyder det fra den
nationale forskningsleder på Pirls-undersøgelsen i Danmark Simon Skov Fougt,
der er læseforsker på DPU.
I den internationale sammenligning
klarer de danske elever sig til en bedre ranglisteplacering, end da den samme
undersøgelse senest blev gennemført i 2016. Her læste elever i 12 lande
signifikant bedre end de danske. I den nye Pirls er antallet reduceret
til fem lande.
Men kigger man de danske elevers
læsescore er resultatet faktisk det hidtil dårligste for de danske elever,
siden Danmark første gang deltog i 2006.
Gennemsnittet dækker nemlig
over, at der er blevet flere svage læsere, og de er blevet svagere.
Annonce:
Ifølge Pirls er gruppen af svage
læsere i Danmark vokset til at udgøre op mod hver fjerde elev i den danske
grundskole, og der er en tydelig statistisk sammenhæng mellem læsescore og
manglende resurser som fx bøger i hjemmet.
”Jeg er ikke på en
katastrofekurs, som da vi 1991 fik resultaterne fra den første internationale
læseundersøgelse. Men uanset corona, så har vi en situation, hvor omkring en
fjerdedel af de danske elever ikke kan forstå og fortolke tekster. Det er et
kæmpe problem”, siger Simon Skov Fougt.
Corona har ikke al skylden
Hvad er Pirls?
Pirls er en international
læseundersøgelse af 4.-klasseelevers læsekompetence, som har fundet sted hvert
5. år siden 2001. Danmark deltog første gang i 2006.
Ifølge Pirls er det en
undersøgelse af, ”hvad eleverne kan, når deres viden og færdigheder i forhold
til læsning og læseforståelse kommer i spil”. Den gennemføres af den
internationale sammenslutning af forskningsinstitutioner IEA. I Danmark er det Danmarks
Institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU), Aarhus Universitet, der står for
undersøgelsen.
65 lande og regioner deltager i
dette års undersøgelse og samlet næsten 400.000 elever.
Den danske måling er foretaget
kort efter, at eleverne vendte tilbage fra den anden nedlukning af skolerne på
grund af coronaepidemien.
Annonce:
Simon Skov Fougt er ikke i tvivl
om, at de mange uger med nedlukning og nødundervisning er en del af årsagen
til, at flere læser dårligere.
”Corona havde helt klart en
social slagside, fordi eleverne var meget afhængige af, hvilken hjælp de kunne
få derhjemme, når de ikke kunne komme i skole. Men jeg er overbevist om, at
corona ikke har hele skylden”, siger han.
I den meget omfattende
Pirls-rapport om de danske resultater konkluderer Pirls, at den danske
læsescore har været nedadgående de seneste 10 år. For efter at have opnået det
hidtil bedste resultat ved Pirls 2011, scorede de danske elever dårligere fem
år efter ved Pirls 2016, og her yderligere fem år senere, leverer de danske elever
det hidtil dårligste resultat i Pirls.
Slår fast: Det er gået den
forkerte vej med folkeskolen
Annonce:
Direkte adspurgt om dagens
resultat alene bør læses som en særskilt tilbagegang for elevernes
læsekompetence, eller om resultatet siger noget mere fundamentalt om, hvordan
det går med den danske folkeskole, peger Simon Skov Fougt umiddelbart på det
sidste.
”Hvis jeg var politiker, ville
jeg nok sige, at resultatet nok er coronas skyld, og det er formentlig også en
del af forklaringen. Men Timss-resultatet (international undersøgelse af 4.-klasseelevers
matematik- og naturfagskompetencer, red.) i 2019 før corona viste også
et ret markant fald i matematik”.
Den største skolepolitiske skandale i nyere tid
Den nationale forskningsleder på Pirls-undersøgelsen i Danmark Simon Skov Fougt om folkeskolereformen
”Med kombinationen af de to
resultater, der viser tilbagegang i skolens to største fag, så tør jeg godt
sige, at Pirls viser, at det er gået den forkerte vej med folkeskolen. Og at
folkeskolereformens løfter langt fra er blevet indfriet”.
Læseforskeren er ikke bleg for
at kommentere på de politiske beslutninger, der er taget på skoleområdet de
seneste 10 år.
Annonce:
”Det bekymrer mig, at bunden af
dårlige læsere er blevet større. Og man bør også spørge, om Danmark som
velhavende og veloplyst land som gennemsnitsresultatet bør lægge på det, det vi
i Pirls definerer som middel kompetenceniveau, som vi har gjort alle år på nær
2011”, siger han med henvisning til Pirls 2011, hvor de danske elever
gennemsnitligt læste til på højt kompetenceniveau.
Reformen var dødfødt
Simon Skov Fougt kalder det et
”kæmpe problem”, at Pirls viser, at op mod hver fjerde elev ikke kan læse
kildekritisk eller fortolke.
”Det er klart, at der er et
politisk ansvar”, tilføjer han og kalder folkeskolereformen for ”den største
skolepolitiske skandale i nyere tid”.
”Det siger næsten sig selv, at den fra start var dødfødt. Man
indførte på et ekstremt smalt grundlag, at nu skulle alle gøre det samme, og
lærerne skulle have mindre tid og samtidig præstere mere, uden man så sagde, at
der så er noget, de skulle lade være med. Så der var mange gode grunde til, at
lærerne ikke bakkede op om reformen”, siger Simon Skov Fougt.
Kritikken fra den nationale forskningsleder på
Pirls-undersøgelsen i Danmark går dog også endnu længere tilbage. Ifølge ham
har Danmark købt alt for meget ind på OECD’s effektstyringslogikker.
”Det kan lyde paradoksalt, når
jeg selv sidder i spidsen for en international sammenligning. Men jeg mener, at
det har været ødelæggende, at man har troet på OECD-årsagstænkning om, at hvis
vi ændrer på noget specifikt, så får det en bestemt betydning”, siger han.
Før Simon Skov Fougt blev lektor
og ph.d. var han selv lærer i 12 år indtil 2010. Når han husker tilbage på den
tid, mener han, at det var en folkeskole, der gav lærerne bedre betingelser for
at lave god undervisning.
”Jeg var lærer i Ballerup
Kommune. Indtil omkring 2008 gjorde vi lærere det, vi mente, der gav mening i
forhold til vores elever. Det var sådan: ’Jeg har lyst til at gøre det her’, og
så blev man altid mødt med: ’Superide, det gør du bare’. Ballerups skolevæsen i
00’erne var fabelagtigt. Det mener jeg virkelig”, siger han.
Ensretningen af skolen og
indskrænkningen af lærernes autonomi til at handle på deres egen professionelle
vurderinger er også blevet forstærket af de digitale læremiddelportaler,
påpeger han.
”Noget af det, jeg værdsætter mest ved den danske skole er,
at vi har et liberalt læremiddelmarked, hvor lærerne på papiret bestemmer, hvad
de vil bruge i deres undervisning. Men det er blevet helt ensrettet på grund af
digitaliseringen, hvor Gyldendal og Alinea i dag sidder på det hele”.
Simon Skov
Fougt mener også, at der været en forfejlet strategi i forhold til
opkvalificeringen af lærerne, fordi der har været for meget fælles
efteruddannelse. Det bygger han på sin egen ph.d. fra 2016 om lærerkompetenceudvikling.
”Her kunne jeg helt entydigt se, at hvis
lærerkompetenceudvikling ikke er forankret i den enkelte lærers praksis og på
den enkelte skole, så har det ingen effekt”.
Lærertilfredshed betyder noget
Ifølge den danske Pirls-leder bør dagens resultat føre til,
at der bliver gjort en særlig indsats for at løfte eleverne.
”Vi kan ikke bare sige ’pyt, det var corona’, og så bare gå
efter, at næste generation af 4.-klasser klarer sig godt i Pirls 2026. Vi står
med op mod 25 procent af børnene, som er dårlige læsere efter at have gået i
skole i 4. år. Dem skal vi have rettet op på”.
Men hvorfor er det gået endnu mere værre med
elevernes læsekompetence i mange andre lande?
”Jeg tror, at det hænger meget sammen med, at vi har den
højeste it-dækningsgrad, og at vi har haft en høj dækningsgrad i længere tid
end de andre lande. Vi har elever og lærere, der er vant til at arbejde med it,
og vi har et utroligt veludviklet system, der er tilpasset it”, siger han.
Kigger Simon Skov Fougt på resultaterne fra de andre nordiske
lande, peger han dog på, at der også må være andet, der har spillet ind.
Mens det danske fald i forhold til 2016 er på 8 point, scorer
Sverige denne gang 12 point mindre, Finland 17 point mindre og Norge 20 point
mindre.
”Norges fald er massivt. Et fald på 20 er kæmpe. I Norge
peger de på, at en af faktorerne kan være en stigende utilfredshed blandt
lærerne”, siger han.
Simon Skov Fougt har ikke bud på det finske fald, som han
også kalder voldsomt, selvom de finske elever stadig læser bedre end de danske.
De finske elever læser desuden stadig mere i fritiden end de
øvrige nordiske lande. 10 procent af eleverne i Finland læser en-to timer om
dagen, hvilket er næsten dobbelt så mange som i de øvrige Norden, hvor det
gælder 6 procent af eleverne i Danmark, Norge og Sverige.
I Finland er der også en større andel af elever, der læser 30
minutter til en time om dagen.
”I Sverige har man bl.a.
nogle udfordringer i forhold til indvandring, som kan være en af årsagerne til
deres tilbagegang”, siger han.