Debat
Den halve milliard i folkeskoleaftalen til CFU'erne godt, men det bringer ikke bøgerne tilbage i skolernes hverdag på kort sigt, skriver Henrik Gejlager.
Danske Undervisningsforlag
Debat: Pengene til CFU er et skridt i den rigtige retning, men det giver ikke eleverne flere grundbøger
De 540 millioner kroner til CFU’erne er godt for den skønlitterære læsning. Men det løser ikke, at skolerne efterspørger flere grundbøger som supplement til portalerne, mener Danske Undervisningsforlag.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Tirsdag
præsenterede regeringen og folkeskoleforligskredsen en politisk aftale om et
kvalitetsløft af folkeskolen.
Aftalen
indebærer en investering til indkøb af bøger i folkeskolen på 540 mio. kr. over
en 10-årig periode via CFU.
Det
stiller vi os i Danske Undervisningsforlag positivt til. Investeringer i flere
bøger er et vigtigt skridt i forhold til at skabe et mere varieret udbud af
læremidler i skolernes og elevernes hverdag. Så med aftalen tager politikerne et
første spadestik til at bringe bøgerne tilbage i undervisningen, og det vil vi
gerne kvittere for.
De
540 mio. går til CFU, som skal indkøbe bøgerne og låne dem ud. CFU spiller en
vigtig biblioteks- og informationsrolle for folkeskolen. Hvad angår bøger, så
indkøber CFU’erne i dag primært skønlitterære værker, som udlånes i klassesæt,
og fagbøger målrettet kortere undervisningsforløb.
Til
gengæld spiller CFU’erne ingen rolle i forhold til udlån af grundbøger, så vil man gerne
have bøger til at spille en større rolle på daglig basis i undervisningen, gør investeringer
i bøger via CFU det ikke alene.
Den
halve milliard giver ikke flere grundbøger
Indkøb
og udlån af nye bøger via CFU er godt og vil give mange lærere mulighed for
yderligere variation i deres undervisning, men det adresserer ikke problemet
med, at mange lærere ønsker et bogligt alternativ til det grundmateriale, der
efterhånden i mange tilfælde udgøres af portaler.
Grundbogssystemer
er rygraden i meget undervisning, og desværre giver udmøntningen af pengene via
CFU ikke flere grundbøger på skolerne og i hænderne på eleverne som et
supplement til portalerne.
Vi
mener, at de nye læremidler skal direkte og helt ud til skolerne, direkte ud
til lærerne. Det er lærerne, som kender deres elever bedst og ved, hvilke
læremidler passer ind i deres undervisning.
Hvis
lærerne skal have reel metodefrihed og kunne bruge deres faglighed bedst
muligt, så er valget og indkøbet af læremidler nødt til at ske helt tæt på
lærerne og ude på skolerne – et valg, der også burde inkludere muligheden for
grundbøger.
Vi bruger stadig færre penge på læremidler end vores naboer
Hver fjerde elev i skolen er svag læser og resultaterne i både Pirls og Pisa bliver
kontinuerligt dårligere. Den læringskrise, som det er et udtryk for, er akut og
kalder på akutte løsninger.
Vi
ved fra forskningen, at trykte
skolebøger gør en positiv forskel for elevernes indlæring. Derfor er der brug
for investeringer med meget hurtigere aftræk end over de 10 år, som aftalen
byder.
Om
10 år er de elever, der i dag kæmper med dansk og matematik, for længst videre
i uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet – og det skulle de gerne være godt
rustet til.
Investeringen
på 540 mio. kr. er flot og med gode intentioner. Men
den lange udmøntning på 10 år bringer ikke bøgerne tilbage i skolernes hverdag på
kort sigt.
Beløbet svarer til omkring 80 kr.
per elev per år til nye bøger. Det rækker ikke til en ny bog til hver elev.
Det betyder også, at Danmark fortsat vil investere betydeligt mindre end
de øvrige nordiske lande, der fortsat vil bruge cirka det dobbelte på
læremidler per elev hvert år, end vi gør i Danmark.
Investeringen
er et skridt i den rigtige retning, men den bør suppleres af en pulje til indkøb
af læremidler på kort sigt og målrettet direkte til skolerne.
Hos Danske Undervisningsforlag er vi
således glade for de skridt, der i tirsdags blev taget for at løfte bogbestanden
i folkeskolen. Vi håber, at det var første skridt af flere til at bringe
Danmark på niveau med de andre nordiske landes investeringer i læremidler.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk